Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist
Nasi goreng kimchi adalah salah satu resepi yang popular di kalangan peminat makanan Korea. Nasi goreng kimchi adalah nasi yang digoreng dengan kimchi, sayur-sayuran, telur, dan daging ayam atau udang. Kimchi adalah sejenis makanan hasil fermentasi kubis yang mempunyai rasa masam, pedas, dan menyelerakan. Kimchi juga kaya dengan probiotik, vitamin, dan antioksidan yang baik untuk kesihatan usus dan sistem imun.

Resepi nasi goreng kimchi yang saya kongsikan ini adalah mudah dan cepat untuk disediakan. Anda hanya perlu sediakan bahan-bahan berikut:

- 2 cawan nasi putih, dimasak dan disejukkan
- 1 cawan kimchi, dipotong kecil-kecil
- 1/4 cawan air kimchi
- 2 sudu besar minyak masak (Minyak Extra Virgin Olive Oil Syria/ Palestine /Turkey)
- 2 ulas bawang putih, dicincang halus
- 1/2 biji bawang besar, dipotong dadu
- 1 batang daun bawang, dihiris
- 1 sudu besar kicap tanpa soya
- 1 sudu besar gula
- 1 sudu teh garam
- 1/4 sudu teh lada hitam
- 2 biji telur, dikacau rata atau
- 200 gram daging ayam atau udang, dibersihkan dan dipotong kecil-kecil (option)
- 1 sudu besar minyak bijan
- 1 sudu besar biji wijen, disangai
- Daun bawang, untuk hiasan

Cara-cara menyediakan nasi goreng kimchi adalah seperti berikut:

- Panaskan minyak masak dalam kuali besar di atas api sederhana. Tumis bawang putih dan bawang besar hingga layu dan naik bau. Masukkan daging ayam atau udang dan goreng hingga masak. Angkat dan ketepikan.
- Dalam kuali yang sama, masukkan telur dan goreng hingga separuh masak. Masukkan nasi, kimchi, air kimchi, kicap, gula, garam, dan lada hitam. Kacau rata dan goreng hingga nasi garing dan berkilat.
- Masukkan minyak bijan dan biji wijen. Kacau sebati dan angkat. Hidangkan nasi goreng kimchi dengan taburan daun bawang.

Resepi nasi goreng kimchi ini adalah sangat sedap dan sihat. Anda boleh menikmatinya sebagai sarapan, makan tengah hari, atau makan malam. Resepi ini juga sesuai untuk dijadikan sebagai hidangan utama atau lauk pauk. Anda boleh menyesuaikan rasa pedas kimchi mengikut selera anda. Anda juga boleh menambahkan bahan-bahan lain seperti jagung, wortel, bayam, atau cendawan.

Saya harap anda akan mencuba resepi nasi goreng kimchi ini dan berkongsi pengalaman anda dengan saya. Jangan lupa untuk tag saya di Instagram @Bioshifax dan gunakan hashtag #nasigorengkimchi. Saya akan senang sekali melihat hasil masakan anda. Selamat mencuba dan selamat menjamu selera! 😋

Post a Comment