Fibroid adalah sejenis ketumbuhan bukan kanser (non-carcinogenic tumor) yg berlaku dalam organ peranakan pada bahagian abdomen. Jenisnya pun ada macam-macam. Boleh rujuk kepada doktor yg lebih arif. Kalau kecil mungkin doktor bagi ubat atau biarkan sahaja. Kalau semakin besar , merisaukan juga tanpa dirawat. Semasa kecil lebih mudah dirawat untuk mengecutkannya menggunakan herba dan pemakanan.. Saya bukan nak bincang pasal sebab, faktor risiko atau kaitannya dengan pelbagai keadaan seperti hormon dsb.

Di sini saya bagi petua untuk membantu mengecutkan fibroid insyaaAllah. Biasanya fibroid terjadi akibat perjalanan haid yg tak teratur, tak lancar dan selalu mengalami senggugut semasa peringkat remaja lagi. Darah haid dan cebisan tisu endometrium (lapisan dinding dalam pada organ rahim) yg tak habis keluar ini lama-kelamaan menjadi terhimpun dan menjadi toksik kepada tubuh. Kuman pun boleh membiak. Setengah wanita ambil anti-biotik dan ubat penahan sakit untuk mengurangkan simptomnya. Tisu dan darah bahagian berkenaan semakin kotor. Inilah punca pertumbuhan tak terkawal sel-sel dan tisu di bahagian rahim akibat tindakan bahan kimia & toksik terhadap DNA sel-sel.

Untuk mengelak fibroid terjadi, pada peringkat kanak-kanak lagi yakni sebelum umur haid harus dijaga pemakanan. Makanan yg boleh memekatkan dan mengotorkan darah harus dielak atau dikurangkan. Contohnya makanan segera, makanan yg banyak kimia, makanan yg ada HVO (hydrogenated vegetable oil seperti majerin, creamer non-diary, kek, krim, roti, kuih, shortening, coklat, ayam goreng segera) tak patut diberi kepada kanak-kanak perempuan.
 

Macam mana aliran haid boleh keluar dengan lancar kalau sel darah merah melekat antara satu sama lain, darah pekat, darah berasid.

Satu lagi, keseimbangan hormon terjejas akibat tabiat pemakanan yg kurang baik, banyak bahaqn kimia, kurang berzat, highly refined processed foods, HVO. Ini juga menjadi punca kitaran haid terjejas. Jadi untuk menjaga keseimbangan hormon dalam badan, perlu jaga pemakanan yang asli, wholefoods.

Langkah pertama rawatan adalah membersihkan darah dan bahagian rahim, melancarkan perjalanan darah. Ini dapat melancarkan perjalanan haid bulanan. Tapi setengah wanita berlaku haid yg berlebihan atau lebih panjang sikit daripada biasa. Ada setengah berasa sakit. Banyak herba boleh menjalankan fungsi ini seperti jintan hitam, halba, belalai gajah, aprikot seed, mahkota dewa, keladi tikus, halia, soluble fibre, makanan beralkali, kunyit, mengkudu, kurma merah, daun bidara dsb. Daun durian belanda juga amat baik dalam rawatan fibroid.

Tetapi setengah wanita tindak balasnya kuat sehingga boleh memudaratkan pula. Contohnya sakit yg kuat, pendarahan yg banyak atau dalam masa lebih panjang semasa haid. Tindak balas ini menandakan herba tersebut berkesan membersihkan darah dan rahim. Tetapi perlu dikawal supaya tidak berlebihan. JUadi dos herba tersebut perlu dikurangkan setengah atau sesuku dan bukan diambil setiap hari. Hentikan pengambilan herba tersebut 3 hari sebelum haid.

Jika tiada perubahan langsung kepada kelancaran haid, maka dos tak cukup. Perlu tingkatkan dos herba tersebut. Contohnya setiap hari serta tingkatkan amaun pengambilan herba. Ini adalah peraturan umum dalam merawat fibroid menggunakan herba.

Disamping itu makanan yg memekatkan darah dan mengotorkan darah harus dielakkan iaitu HVO, makanan ringan tak berzat, makanan banyak kimia, buah jeruk, daging lembu, ayam daging, ikan keli & tilapia bela, serta coklat, kuih, biskut, kek, krim, susu pekat manis, potato chips & ayam goreng segera yg banyak HVO atau majerin.






Herba Untuk Rawatan Fibroid
Banyak herba boleh rawat fibroid tapi yg paling berkesan perlu ada kombinasi seimbang yg boleh mengecut fibroid dgn cepat & berkesan.:

1. Herba pembersih & melancar edaran darah : Nigella sativa, fenugreek/halba, halia
2. Herba yg membunuh sel tumor & seterusnya mengecutkan tumor (selective cytotoxic herbs): durian belanda, kunyit, bidara, kunyit putih, mahkota dewa, temu lawak
3. Herba antioksidan yg meneutralkan radikal bebas: Buah kurma merah, goji, carot, pulut hitam
4. Herba membersih rahim & lancarkan haid: jintan hitam, halba yg juga mengandungi phytoestrogen
5. Herba yg boleh reverse DNA sel tumor: keladi tikus, bidara
6. Herba kaya nutrien: goji, kurma merah, bijirin asli
7. Herba yg dapat pecahkan & larutkan  ketulan darah beku & sisa tisu endometrium: gabungan herba diatas

Jika fibroid ada pendarahan teruk, tambah lg dgn herba astringent yg dapat mengecutkan salur darah ke rahim.. Juga menutup bukaan saluran darah kapilari pada tisu fibroid yg berada dekat permukaan endometrium yg menyebabkan pendarahan berpanjangan. Contoh herba astringent yg kuat adalah ibu kunyit, manjakani, daun bidara, asam keping dsb. Dengan menambahkan herba astringent ini dalam suatu formulasi atau membuat formulasi berasingan, dapat mengawal pendarahan berlebihan bagi pesakit fibroid dan endometriosis.
Bagi pesakit yg mengalami pendarahan teruk, formulasi herba tertentu dapat menyeimbangkan diantara  tindakan membersih darah & rahim dengan rwatan luka untuk memberhentikan darah. Proses ini penting untuk mengecutkan tumor secara beransur-ansur tanpa mengeluarkan darah yg terlalu banyak yg boleh melemahkan badan. Tubuh kita ada satu mekanisma unik yakni homeostasis untuk menyeimbangkan segala proses yg berlaku dalam tubuh, dengan syarat tubuh diberi herba & nutrien dalam bentuk asli yg 'mild', sederhana sifatnya, wholesome. Mekanisma ini mengawal-atur proses-proses dlm tubuh secara positive feedback, negative feedback dan pelbagai kaedah lain untuk mengelakkan berlakunya keadaan extreme yg boleh memudaratkan tubuh. 

Tak semesti dlm satu formulasi utk merawat fibroid & endometriosis. Seeloknya dalam beberapa formulasi supaya dapat mengawal pelbagai masalah dan simptom yg berbeza utk pelbagai individu. Jadi kita ada pelbagai sediaan formulasi utk mengatasi pelbagai simtom yg sentiasa berubah semasa proses rawatan.
Kelebihan rawatan dgn beberapa formulasi bentuk sediaan herba adalah:
1. Dapat mengawal dan meminimumkan tindak balas pemulihan mengikut keadaan dan kekuatan tubuh pesakit. Proses pemulihan yg tidak dikawal yg berlaku dalam kekuatan yg tinggi boleh menyebabkan kesan sampingan yg memudaratkan. Herba atau sediaan herba tersebut menjadi agen suppressive kepada sistem tubuh pesakit. Selepas mencapai tahap optimum, kekuatan sistem imun tubuh mula menurun akibat tindakbalas pemulihan yg berlarutan.
2. Mengelak dan meminimumkan kesan sampingan sesuatu herba yg diambil berterusan dalam jangka masa panjang pada dos tinggi.
3. Perlu ada cara meminimumkam atau mengatasi tindakbalas pemulihan supaya penyembuhan penyakit berlaku secara dinamik. Iaitu dgn mengurangkan kesakitan atau tekanan penyakit yg dialami pesakit. Contohnya lebihkan minum air beralkali, beristirehat, mengambil  makanan asli wholefoods yg seimbang.


Cadangan Rawatan

1. Teh Bidara Klasik & Biosidr Drop: membersihkan darah drp bahan toksik, asid serta membuka laluan utk bhn aktif durian belanda sampai ke target sel.
2. Teh Durian Belanda & Jus Durian Belanda: membunuh sel tumor serta mengecutkan ketumbuhan fibroid
3. Nutrishifax: membekalkan khasiat nutrien, tenaga utk proses penyembuhan dan kuatkan imun
4. Nutrifud: bergandingan dgn Nutrishifax membekalkan khasiat nutrien dan tenaga utk proses penyembuhan
5. Madu Bidara / habbatus sauda: booster utk rawatan
Ada beberapa testimoni pesakit yg menunjukkan pengecutan tisu fibroid. Ada yang hilang langsung.



Merawat Fibroid Yg Mengalami Pendarahan & Radang Yg Teruk

Ini adalah satu cabaran besar bagi perawat, herbalist.. Tidak mudah utk hentikan atau mengurangkan heavy bleeding / pendarahan yg berlaku. terutama ketika haid yakni semasa hormon estrogen memuncak. Ia biasanya disertai dgn abdominal cramp (sakit pd bahagian rahim).

Diantara herba yg dapat mengurangkan pendarahan & kesakitan adalah herba yg bersifat astringent dan rendah kandungan phytoestrogen spt :
1. Ibu kunyit
2. Daun bidara
3. Daun durian belanda  
4. Manjakani

Makanan juga sangat penting utk mengurangkan sakit & pendarahan. Makanan yg paling tinggi kandungan pytoestrogen harus dielakkan atau dikurangkan terutama semasa menghampiri (3 hari sebelum haid) & sepanjang  tempoh haid. Sebenarnya kebanyakan makanan mengandungi phytoestrogen cuma yg berbeza banyak atau sikit. Makanan perlu diambil walaupun mengandungi phytoestrogen utk mendapat kalori yg cukup,  nutrisi seimbang & tenaga. Pendarahan & radang pada abdomen boleh dikawal dgn mengambil 4 herba astringent diatas..  Jadi kawalan makanan yg tinggi phytoestrogen tidak sepatutnya dibuat secara berlebihan tanpa menimbang keperluan kalori dan nutrisi seimbang..

Makanan & herba yg tinggi phytoestrogen :

1. Tomato
2.  Halba, jintan manis, fennel,
3. Jintan hitam
4. Kacang soya, tempeh, tofu
5. Lobata
6. Herba utk kewanitaan
7. Kebanyakan kekacang, nuts, flaxseed, flaxseed oil, sesame seed, sesame oil
8. Daging 
9. Red clover
10. Alfalfa
11. Epal, delima, karot
12. Ginseng
13. Oat , barli



7 Ulasan

  1. Assalamualaikum,
    mari kita sama-sama viralkan berita baik ni! ,nak rawat kanser dengan cara selamat,mudah dn mampu beli.πŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser tahap 1-4 yang pulih dari kanser dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau.Kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.πŸ’ͺπŸ»πŸ‘πŸ» Saya sendiri guna ubatan beliau.Mula-mula rasa ragu-ragu jugak tp lps dh sembuh,saya rasa kenapalah dulu saya xjumpa beliau awal-awal lagi.

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,ade ramai yg dh pulih.

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni,sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat.

    Nanti dh beli produk die blh join group telegram ,boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.Setia dengan jus herba ini selama lbih 4tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr kanser.
    ~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
    ~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs,ini kenyataan dan bkn rekaan.Nanti blh hubungi En Zuhairi sendiri serta testimoni2 td tu yer.πŸ˜‰

    9)Jadi saya mintak kepada siapa-siapa yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon,terus hubungi terus Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
    En.Mohd Zuhairi - 0174687570

    πŸ‘πŸ»In sya Allah nanti boleh join group telegram dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI,SELAMAT TANPA KESAN SAMPINGAN & MUJARAB.

    NOTE : Untuk sembuh kanser bukanlah semudah minum ubat baru beberapa bulan dah mahu nampak hasil.

    Mohd Zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas juga.
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam
  2. Boleh Tak Saya Tau apa nama produk herba itu??

    BalasPadam
  3. saya hamil 4 bulan..ada fibroid..apakaj produk yg boleh mengecutkan fibroid dgn cra berkesan..agar saya blh menjlnkan kehidupan seperti biasa..dan berharap boleh bersalin secara normal..harap bg cadangan..dan saya inginkan yg terbaik untk saya dan kandungan saya..Terima kasih.

    BalasPadam
  4. Dos untuk pengambilan daun durian belanda untuk pesakit fibroid Macam mana? Boleh jelaskn ..terima ksih.

    BalasPadam
  5. Klau mcm.saya fibroid nk tahu juga jus apa ya

    BalasPadam

Catat Ulasan