Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist
Salam sejahtera, semua! Saya adalah seorang food blogger yang gemar berkongsi resipi-resipi yang mudah, cepat, halal, sihat, sedap, dan berkhasiat. Hari ini, saya ingin berkongsi dengan anda sebuah resipi yang menggunakan produk yang mungkin tidak begitu biasa di Malaysia, tetapi sangat baik untuk kesihatan. Produk itu ialah minyak biji labu Sunno.

Minyak biji labu tanpa masak atas api adalah minyak yang diperoleh daripada biji labu yang dikeringkan dan ditumbuk tanpa pemanasan. Minyak ini sangat kaya dengan asam lemak omega-6, antioksidan, vitamin, dan mineral yang dapat membantu melindungi jantung, kulit, rambut, dan sistem imun¹. Minyak ini juga mempunyai rasa yang unik dan harum, yang sesuai untuk menambahkan aroma dan rasa pada pelbagai hidangan.

Resipi yang saya ingin kongsikan hari ini ialah salad ayam panggang dengan sos minyak biji labu. Resipi ini sangat mudah dan cepat untuk disediakan, dan sangat sesuai untuk dijadikan hidangan ringan atau sarapan. Salad ini juga sangat sihat, kerana mengandungi protein, serat, dan sayur-sayuran yang segar. Sos minyak biji labu pula memberikan rasa yang lemak dan manis, yang seimbang dengan rasa masam dan pedas daripada cuka dan cili.

Berikut adalah bahan-bahan dan langkah-langkah untuk menyediakan salad ayam panggang dengan sos minyak biji labu:

A bed of romaine lettuce, its leaves like emerald shards, cradles shredded roast chicken, its skin glistening with a honey-chile glaze.
Ai generated image

Bahan-bahan:


- 2 keping dada ayam tanpa kulit
- 1 sudu teh garam
- 1 sudu teh serbuk lada hitam
- 1 sudu teh serbuk kunyit
- 1 sudu teh serbuk ketumbar
- 1 sudu teh serbuk jintan putih
- 2 sudu besar minyak zaitun extra virgin Syria/Turkey
- 4 ulas bawang putih, diketuk
- 4 batang daun bawang, dipotong
- 4 sudu besar minyak biji labu Sunno
- 2 sudu besar cuka epal
- 1 sudu teh gula perang organik
- 1 sudu teh sos cili
- 1/4 sudu teh garam
- 4 cawan daun selada, dicuci dan dikoyak
- 2 biji tomato, dipotong
- 1 biji timun, dipotong
- 1/4 cawan daun ketumbar, dicincang

Langkah-langkah:


1. Dalam sebuah mangkuk, gaulkan garam, lada hitam, kunyit, ketumbar, dan jintan putih. Lumurkan bahan perapan ini pada kedua-dua belah dada ayam. Biarkan selama 15 minit.
2. Panaskan minyak zaitun dalam kuali besar di atas api sederhana-tinggi. Masukkan bawang putih dan daun bawang, dan tumis hingga naik bau. Kemudian, masukkan dada ayam dan goreng hingga keperangan di kedua-dua belah, kira-kira 10 minit setiap belah. Angkat dan ketepikan.
3. Dalam sebuah mangkuk kecil, kacau rata minyak biji labu, cuka epal, gula perang, sos cili, dan garam. Ini adalah sos minyak biji labu anda.
4. Susun daun selada, tomato, timun, dan daun ketumbar di atas pinggan besar. Potong dada ayam yang telah digoreng kepada hirisan nipis, dan letakkan di atas salad. Tuangkan sos minyak biji labu di atas salad, dan gaul rata.
5. Salad ayam panggang dengan sos minyak biji labu anda sudah siap untuk dihidangkan. Selamat menjamu selera!

Saya harap anda akan mencuba resipi ini dan berkongsi pendapat anda dengan saya. Jangan lupa untuk tag saya di Facebook dengan hashtag #saladlabu dan #foodbloggermalaysia. Terima kasih kerana membaca, dan nantikan resipi saya yang seterusnya!


-

Sebagai penulis yang bertanggungjawab, saya ingin memaklumkan bahawa artikel ini mungkin mengandungi pautan afiliasi. Ini bermakna saya mungkin menerima komisen jika anda membuat pembelian melalui pautan tersebut, tanpa sebarang kos tambahan kepada anda. Saya hanya mengesyorkan produk atau perkhidmatan yang saya percaya akan memberi nilai tambah kepada pembaca saya.

Saya berkomitmen untuk kejujuran dan ketelusan, dan kepercayaan anda adalah penting bagi saya. Oleh itu, saya akan sentiasa mengenal pasti kandungan yang mengandungi pautan afiliasi supaya anda dapat membuat keputusan yang tepat dengan maklumat yang lengkap.

Terima kasih kerana menyokong kerja saya dengan membaca dan berkongsi artikel ini. Kepuasan anda sebagai pembaca adalah keutamaan saya, dan saya berharap untuk terus menyediakan kandungan yang bermanfaat dan menarik untuk anda semua.

Post a Comment