Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist
Salam sejahtera, semua! Saya adalah seorang food blogger yang gemar berkongsi resipi-resipi yang mudah, cepat, halal, sihat, sedap, dan berkhasiat. Hari ini, saya ingin berkongsi dengan anda sebuah resipi yang menggunakan beras parboiled sebagai bahan utama. Apa itu beras parboiled? Beras parboiled adalah beras yang padinya direbus atau distim terlebih dulu sebelum kulitnya dibuang. Rebusan separa masak ni menjadikan kulit-kulitnya (husk, bran dan lain-lain) yang kaya dengan fiber dan vitamin menyerap ke dalam beras¹. Beras parboiled atau rebus ini mengandungi vitamin B1, B2, B6, zat besi, fosfat dan juga magnese¹. Beras parboiled juga mempunyai glisemik indeks yang rendah, sesuai untuk anda yang nak kurus².

Resipi yang saya nak kongsikan hari ini adalah nasi goreng parboiled dengan ayam dan sayur-sayuran. Nasi goreng ini sangat mudah disediakan dan sangat sesuai untuk sarapan, makan tengah hari, atau makan malam. Anda boleh menambah atau mengurangkan bahan-bahan mengikut selera anda. Jom kita lihat bahan-bahan dan cara-cara menyediakan nasi goreng parboiled ini!

Sensory details A plate of steaming fried rice studded with golden cubes of chicken sits on a sleek, modern dining table. Shredded cabbage and jewel-toned corn kernels mingle with the rice, while orange carrot batons add a splash of color.
Ai generated image

Bahan-bahan:


- 2 cawan beras parboiled, direndam selama 30 minit, ditoskan, dan dimasak dengan 3 cawan air dan sedikit garam
- 2 sudu besar minyak masak (Minyak Zaitun Extra Virgin Syria)
- 3 ulas bawang putih, dikisar
- 1 inci halia, dikisar
- 2 sudu besar kicap manis/ kicap tanpa soya
- 1 sudu besar kicap masin
- 1 sudu teh gula
- 1/2 sudu teh garam
- 1/4 sudu teh lada hitam
- 2 biji telur, dikacau rata
- 200 gram dada ayam, dipotong dadu kecil
- 2 batang daun bawang, dihiris halus
- 1 cawan sayur campur (kobis, wortel, jagung, buncis), direbus sekejap dan ditoskan
- 2 sudu besar daun ketumbar, dicincang halus

Cara-cara:


- Panaskan minyak dalam kuali besar atau wok. Tumis bawang putih dan halia hingga naik bau.
- Masukkan ayam dan goreng hingga masak. Angkat dan ketepikan.
- Dalam kuali yang sama, masukkan telur dan goreng hingga separuh masak. Pecahkan telur dengan sudip kayu atau senduk.
- Masukkan nasi parboiled dan kacau rata dengan telur. Masak dengan api sederhana.
- Masukkan kicap manis, kicap masin, gula, garam, dan lada hitam. Kacau rata dan biarkan nasi goreng menggelegak sekejap.
- Masukkan ayam, daun bawang, sayur campur, dan daun ketumbar. Kacau rata dan masak hingga semua bahan sebati dan panas.
- Angkat dan hidangkan nasi goreng parboiled dengan acar timun, keropok, atau sambal belacan.

Nasi goreng parboiled dengan ayam dan sayur-sayuran ini sangat sedap dan mengenyangkan. Anda juga boleh menikmatinya dengan secawan teh tarik atau jus buah-buahan. Selamat mencuba dan jangan lupa untuk kongsikan resipi ini dengan rakan-rakan anda di Facebook. Gunakan hashtag #berasparboiled #nasigorengparboiled #resipisihat #foodblogger #makanansedap #makananhalal untuk mendapatkan lebih banyak likes dan komen. Terima kasih kerana membaca dan selamat menjamu selera!

-

Sebagai penulis yang bertanggungjawab, saya ingin memaklumkan bahawa artikel ini mungkin mengandungi pautan afiliasi. Ini bermakna saya mungkin menerima komisen jika anda membuat pembelian melalui pautan tersebut, tanpa sebarang kos tambahan kepada anda. Saya hanya mengesyorkan produk atau perkhidmatan yang saya percaya akan memberi nilai tambah kepada pembaca saya.

Saya berkomitmen untuk kejujuran dan ketelusan, dan kepercayaan anda adalah penting bagi saya. Oleh itu, saya akan sentiasa mengenal pasti kandungan yang mengandungi pautan afiliasi supaya anda dapat membuat keputusan yang tepat dengan maklumat yang lengkap.

Terima kasih kerana menyokong kerja saya dengan membaca dan berkongsi artikel ini. Kepuasan anda sebagai pembaca adalah keutamaan saya, dan saya berharap untuk terus menyediakan kandungan yang bermanfaat dan menarik untuk anda semua.

Post a Comment