Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

Resipi idea ketiga saya ialah [Kek Pisang Coklat dengan Krim Koko]. Ini adalah resipi yang sesuai untuk mereka yang suka makanan manis tetapi juga ingin mengekalkan kesihatan mereka. Kek ini menggunakan pisang sebagai pemanis asli dan tepung gandum sebagai sumber karbohidrat kompleks. Krim koko juga memberikan rasa lemak dan lembut yang lazat, tanpa menggunakan tepung atau mentega. 

A tantalizing still life featuring a delectable banana cake drizzled with rich chocolate sauce, gracefully resting on an elegant tray
Ai image generated

Kek ini juga mengandungi serat, kalium, magnesium dan antioksidan yang baik untuk kesihatan jantung, otak dan penghadaman. Resipi ini mudah dibuat dan hanya memerlukan bahan-bahan yang mudah didapati di pasar atau kedai runcit. Anda boleh menyediakan kek ini dalam masa kurang dari satu jam dan menikmatinya bersama keluarga atau rakan anda. Berikut adalah bahan dan kaedah membuat kek coklat pisang dengan krim koko:

Bahan-bahan:

Bahan-bahan untuk krim koko:

  • 1 tin santan pekat (400 ml)
  • 2 sudu besar gula merah organik
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu besar tepung jagung, dicairkan dengan sedikit air

AI image generated

Kaedah:

1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah Celsius. Alas loyang kek persegi 8 inci dengan kertas lilin dan sapu sedikit dengan minyak zaitun.

2. Dalam mangkuk besar, satukan pisang, minyak zaitun, gula perang, telur, dan esen vanila. Gaul rata menggunakan pengadun tangan atau sudu kayu.

3. Dalam mangkuk lain, ayak bersama tepung gandum, serbuk koko, soda penaik, dan garam. Masukkan bahan kering ini ke dalam mangkuk pisang dan gaul sebati. Akhir sekali, masukkan cip coklat dan gaul lagi.

4. Tuang adunan kek ke dalam loyang dan ratakan permukaannya. Bakar selama 25 hingga 30 minit atau sehingga kek masak. Anda boleh mencucuk kek dengan kayu untuk memeriksa kematangannya. Jika batang keluar bersih bermakna kek sudah masak. Keluarkan kek dari ketuhar dan biarkan sejuk sepenuhnya.

5. Untuk membuat krim koko, masukkan santan pekat, gula merah dan esen vanila ke dalam periuk kecil. Masak dengan api sederhana sambil dikacau sehingga gula larut. Kemudian, masukkan tepung jagung cair dan kacau berterusan sehingga krim pekat dan licin. Keluarkan dari api dan biarkan sejuk sedikit.

6. Sapukan krim koko ke atas permukaan kek yang telah disejukkan. Potong kek mengikut saiz yang dikehendaki dan hidangkan. Anda boleh menyimpan kek yang tidak dimakan di dalam peti sejuk selama beberapa hari.

***

Selamat mencuba resipi ini dan harap anda menyukainya! Jangan lupa kongsi resipi ini dengan rakan anda di sosial media dan tinggalkan komen atau ulasan anda di bawah. Terima kasih! 😊

-

Sebagai penulis yang bertanggungjawab, saya ingin memaklumkan bahawa artikel ini mungkin mengandungi pautan afiliasi. Ini bermakna saya mungkin menerima komisen jika anda membuat pembelian melalui pautan tersebut, tanpa sebarang kos tambahan kepada anda. Saya hanya mengesyorkan produk atau perkhidmatan yang saya percaya akan memberi nilai tambah kepada pembaca saya.

Saya berkomitmen untuk kejujuran dan ketelusan, dan kepercayaan anda adalah penting bagi saya. Oleh itu, saya akan sentiasa mengenal pasti kandungan yang mengandungi pautan afiliasi supaya anda dapat membuat keputusan yang tepat dengan maklumat yang lengkap.

Terima kasih kerana menyokong kerja saya dengan membaca dan berkongsi artikel ini. Kepuasan anda sebagai pembaca adalah keutamaan saya, dan saya berharap untuk terus menyediakan kandungan yang bermanfaat dan menarik untuk anda semua.

Post a Comment