Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

 Selamat datang ke blog saya, para penggemar kuliner yang bersemangat! Hari ini, saya ingin memperkenalkan anda kepada sebuah resepi yang tidak hanya memanjakan lidah, tetapi juga memenuhi keperluan nutrisi anda. Dengan menggabungkan biji chia organik yang sedang tren, saya telah mencipta sebuah hidangan yang pasti akan menjadi bualan hangat di kalangan komuniti kita.

A shallow clay bowl filled with Bubur Chia Mangga & Kelapa, its creamy white base studded with vibrant orange mango chunks, glistening black chia seeds, and slivers of toasted coconut.

Resepi Bubur Chia Mangga & Kelapa

Bahan-bahan:

  • 1/4 cawan biji chia organik
  • 1 cawan susu kelapa
  • 1 mangga matang, dipotong dadu
  • 1 sudu besar madu (opsional)
  • 1 sudu teh ekstrak vanila
  • Sedikit garam laut
  • Kelapa parut untuk hiasan
  • Kacang tanah cincang untuk hiasan

Cara Penyediaan:

  1. Dalam mangkuk besar, campurkan biji chia dengan susu kelapa, madu, ekstrak vanila, dan sedikit garam laut. Kacau sehingga sebati.
  2. Tutup mangkuk dan biarkan ia di dalam peti sejuk semalaman atau sekurang-kurangnya 4 jam.
  3. Setelah biji chia telah mengembang dan mencapai konsistensi yang diinginkan, keluarkan dari peti sejuk.
  4. Masukkan potongan mangga ke dalam bubur chia dan kacau rata.
  5. Hidangkan dalam mangkuk kecil, taburkan kelapa parut dan kacang tanah cincang di atasnya.

Biji chia adalah sumber serat yang hebat dan kaya dengan omega-3, yang sangat baik untuk kesihatan jantung. Mangga tidak hanya memberikan rasa manis semula jadi tetapi juga mengandungi vitamin C dan A yang penting. Susu kelapa menambahkan rasa kremi dan lemak sihat yang diperlukan oleh tubuh kita.

Resepi ini sesuai dengan preferensi kuliner Malaysia dan trend kesihatan semasa yang menekankan pada makanan yang sihat dan bergizi. Saya harap anda semua akan mencuba resepi ini dan berkongsi pengalaman anda di media sosial. Jangan lupa tag saya dan gunakan hashtag #BuburChiaManggaKelapa!

Sampai jumpa di resepi seterusnya, dan selamat mencuba!

***

Sebagai penulis yang bertanggungjawab, saya ingin memaklumkan bahawa artikel ini mungkin mengandungi pautan afiliasi. Ini bermakna saya mungkin menerima komisen jika anda membuat pembelian melalui pautan tersebut, tanpa sebarang kos tambahan kepada anda. Saya hanya mengesyorkan produk atau perkhidmatan yang saya percaya akan memberi nilai tambah kepada pembaca saya.

Saya berkomitmen untuk kejujuran dan ketelusan, dan kepercayaan anda adalah penting bagi saya. Oleh itu, saya akan sentiasa mengenal pasti kandungan yang mengandungi pautan afiliasi supaya anda dapat membuat keputusan yang tepat dengan maklumat yang lengkap.

Terima kasih kerana menyokong kerja saya dengan membaca dan berkongsi artikel ini. Kepuasan anda sebagai pembaca adalah keutamaan saya, dan saya berharap untuk terus menyediakan kandungan yang bermanfaat dan menarik untuk anda semua.

Post a Comment