Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

 Assalamualaikum dan salam sejahtera, sahabat-sahabat sekalian. Saya adalah seorang penulis bebas yang ingin berkongsi dengan anda tentang 5 perkara kena ingat apabila berlaku sesuatu. Saya yakin bahawa perkara-perkara ini akan membantu anda menghadapi cabaran hidup dengan lebih tenang, sabar, dan optimis. Saya juga berharap bahawa perkara-perkara ini akan meningkatkan keimanan dan ketakwaan anda kepada Allah s.w.t.

Photo by Asifgraphy

Saya tahu bahawa dunia ini tidak selalu adil dan mudah. Kadang-kadang, kita menghadapi masalah yang besar dan sukar diselesaikan. Kadang-kadang, kita merasa kecewa, sedih, marah, atau putus asa. Kadang-kadang, kita tidak tahu apa yang harus kita lakukan atau bagaimana kita harus bereaksi. Tetapi, saya percaya bahawa setiap ujian yang datang dari Allah s.w.t. ada hikmahnya. Saya percaya bahawa Allah s.w.t. tidak akan menguji kita melampaui kemampuan kita. Saya percaya bahawa Allah s.w.t. sentiasa bersama kita dan mendengar doa kita.

Oleh itu, saya ingin berkongsi dengan anda 5 perkara kena ingat apabila berlaku sesuatu. Perkara-perkara ini bukanlah hasil daripada pemikiran saya sendiri, tetapi berdasarkan kepada sumber-sumber yang boleh dipercayai dan sahih, seperti al-Quran, hadis, dan ulama. Saya harap perkara-perkara ini dapat memberi manfaat kepada anda dan saya, insyaAllah.

1. Husnudzon (bersangka baik pada Allah)

Husnudzon bermaksud bersangka baik pada Allah s.w.t. dan percaya bahawa apa yang berlaku adalah yang terbaik bagi kita. Husnudzon adalah salah satu sifat orang beriman yang disebutkan dalam al-Quran. Allah s.w.t. berfirman:

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka itu adalah sebaik-baik makhluk.” (al-Bayyinah: 7)

Husnudzon juga adalah salah satu cara untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. dan menghapuskan dosa. Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Tidaklah seorang hamba bersangka baik pada Allah melainkan Allah akan memberinya apa yang dia sangkakan.” (Riwayat Ahmad)

 

“Sesungguhnya Allah Ta’ala berfirman: Aku adalah sebagaimana sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku, maka hendaklah ia bersangka apa yang dia kehendaki.” (Riwayat Muslim)

Oleh itu, apabila berlaku sesuatu, kita harus bersangka baik pada Allah s.w.t. dan yakin bahawa Dia tidak akan menzalimi kita. Kita harus percaya bahawa ada hikmah di sebalik setiap ujian dan musibah. Kita harus berharap bahawa Allah s.w.t. akan memberi kita pahala, ampunan, dan rahmat-Nya. Kita harus mengucap syukur atas nikmat-nikmat yang masih ada dan memohon pertolongan-Nya untuk mengatasi kesulitan.

2. Mengambil dan Cari hikmah (cari orang alim untuk bantu)

Mengambil dan cari hikmah bermaksud mencari dan memahami pelajaran dan kebaikan yang tersembunyi di sebalik setiap kejadian. Mengambil dan cari hikmah juga bermaksud mengambil tindakan yang sesuai dan bijak untuk menyelesaikan masalah atau mengubah keadaan. Mengambil dan cari hikmah adalah salah satu cara untuk menunjukkan kecerdasan dan kematangan kita sebagai hamba Allah s.w.t. Allah s.w.t. berfirman:

“Dan Kami jadikan sebahagian kamu sebagai ujian bagi sebahagian yang lain; adakah kamu bersabar? Dan Tuhanmu sentiasa melihat.” (al-Furqan: 20)

 

“Dan barangsiapa yang diberi hikmah, maka sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak.” (al-Baqarah: 269)

Mengambil dan cari hikmah juga adalah salah satu cara untuk mendapatkan ilmu dan hidayah dari Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Barangsiapa yang Allah kehendaki kebaikan baginya, maka Dia akan memberinya pemahaman tentang agama.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Oleh itu, apabila berlaku sesuatu, kita harus mencari dan memahami hikmah yang ada di sebaliknya. Kita harus bertanya kepada diri kita sendiri: Apa yang Allah s.w.t. mahu ajar kepada kita? Apa yang Allah s.w.t. mahu uji kepada kita? Apa yang Allah s.w.t. mahu perbaiki kepada kita? Kita harus mencari jawapan-jawapan ini dengan merujuk kepada sumber-sumber yang sahih dan boleh dipercayai, seperti al-Quran, hadis, dan ulama. Kita harus mengambil nasihat dan bimbingan dari orang-orang yang alim dan berilmu. Kita harus mengambil tindakan yang sesuai dan bijak untuk menyelesaikan masalah atau mengubah keadaan.

3. Muhasabah

Muhasabah bermaksud meneliti dan menilai diri sendiri dengan jujur dan kritis. Muhasabah juga bermaksud mengakui dan menginsafi kesalahan dan kelemahan diri sendiri. Muhasabah adalah salah satu cara untuk meningkatkan kualiti diri dan amal kita sebagai hamba Allah s.w.t. Allah s.w.t. berfirman:

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (al-Hashr: 18)

 

“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik.” (al-Hashr: 19)

Muhasabah juga adalah salah satu cara untuk mendapatkan ampunan dan rahmat dari Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Sesungguhnya orang yang paling beruntung adalah orang yang banyak mengingati kematian dan bersiap-siap untuk menghadapinya. Mereka adalah orang-orang yang telah memenangi diri mereka sendiri dan telah memenangi hati orang lain.” (Riwayat al-Bayhaqi)

Oleh itu, apabila berlaku sesuatu, kita harus meneliti dan menilai diri kita sendiri dengan jujur dan kritis. Kita harus mengakui dan menginsafi kesalahan dan kelemahan kita sendiri. Kita harus meminta maaf dan memohon ampunan kepada Allah s.w.t. dan manusia yang terlibat. Kita harus berusaha untuk memperbaiki dan memperbaiki diri kita sendiri.

4. Islah (perbaiki dan memperbaiki/ penambahbaik diri)

Islah bermaksud memperbaiki dan memperbaiki diri sendiri dan hubungan dengan Allah s.w.t. dan manusia. Islah juga bermaksud menambahbaik dan meningkatkan kualiti diri dan amal kita sebagai hamba Allah s.w.t. Islah adalah salah satu cara untuk menunjukkan kesungguhan dan keikhlasan kita sebagai hamba Allah s.w.t. Allah s.w.t. berfirman:

“Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” (an-Nur: 31)

 

“Dan orang-orang yang apabila mengerjakan suatu perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapakah yang dapat mengampuni dosa selain dari Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.” (Ali 'Imran: 135)

Islah juga adalah salah satu cara untuk mendapatkan keredhaan dan rahmat dari Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w. bersabda:

 Hadis ini menunjukkan bahawa islah bukan sahaja melibatkan perbaikan diri dan hubungan dengan Allah s.w.t. dan manusia, tetapi juga melibatkan kualiti dan kesempurnaan dalam setiap amal dan pekerjaan yang kita lakukan. Dengan demikian, kita akan mendapat pujian dan ganjaran dari Allah s.w.t. dan juga manusia.

5. Fokus pada amal soleh

Fokus pada amal soleh bermaksud memberi perhatian dan usaha yang lebih kepada ibadah dan amalan yang mendekatkan kita kepada Allah s.w.t. Fokus pada amal soleh juga bermaksud menghindari dan meninggalkan perkara-perkara yang menjauhkan kita dari Allah s.w.t. Fokus pada amal soleh adalah salah satu cara untuk menunjukkan kecintaan dan ketaatan kita kepada Allah s.w.t. Allah s.w.t. berfirman:

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal yang saleh, mereka itu adalah sebaik-baik makhluk.” (al-Bayyinah: 7)

 

“Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta.” (Taha: 124)

Fokus pada amal soleh juga adalah salah satu cara untuk mendapatkan syafaat dan syurga dari Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Barangsiapa yang mengucapkan: La ilaha illallah, maka dia akan masuk syurga.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

 

“Sesungguhnya amal-amal itu tergantung pada niatnya, dan sesungguhnya setiap orang akan mendapatkan apa yang dia niatkan.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Oleh itu, apabila berlaku sesuatu, kita harus memberi perhatian dan usaha yang lebih kepada ibadah dan amalan yang mendekatkan kita kepada Allah s.w.t. Kita harus menghindari dan meninggalkan perkara-perkara yang menjauhkan kita dari Allah s.w.t. Kita harus meningkatkan kualiti solat, puasa, zakat, haji, dan ibadah-ibadah lain. Kita harus membaca dan menghayati al-Quran, hadis, dan ilmu-ilmu agama. Kita harus berzikir, berdoa, dan bertawakkal kepada Allah s.w.t. Kita harus berbuat baik kepada sesama manusia, terutama kepada ibu bapa, keluarga, jiran, dan masyarakat. Kita harus berdakwah, berjihad, dan beramal jariah. Kita harus meniatkan semua amal soleh kita semata-mata kerana Allah s.w.t.

Itulah 5 perkara kena ingat apabila berlaku sesuatu dari Dr. Norhafizah Musa. Saya harap perkara-perkara ini dapat membantu anda menghadapi cabaran hidup dengan lebih tenang, sabar, dan optimis. Saya juga harap perkara-perkara ini dapat meningkatkan keimanan dan ketakwaan anda kepada Allah s.w.t.

Terima kasih kerana membaca cerita saya. Saya harap anda suka dan kongsikan dengan rakan-rakan anda. Jika anda ada sebarang komen, soalan, atau maklum balas, sila tinggalkan di bahagian bawah. Saya akan cuba menjawab secepat mungkin. Saya juga mengalu-alukan sebarang cadangan atau permintaan untuk topik cerita yang akan datang. Saya akan cuba memenuhi permintaan anda jika boleh.

Sekian, wassalam. Semoga Allah s.w.t. melimpahkan rahmat dan keberkatan-Nya kepada kita semua. Amin. 

Post a Comment