Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

Suatu petang yang mendung, saya mengirimkan artikel tentang pengaruh keadaan rumah terhadap kesihatan. Saya duduk sambil bermain telefon bimbit, mencari idea dan mempelajari sesuatu baru, tiba-tiba bapa datang berlari dan menyalakan lampu garam.

Lampu garam himalaya (dark)

Saya tidak pasti, adakah ia sesuatu yang lucu atau apa, tetapi yang pasti, masalah yang ada perlu diatasi, bukan dibiarkan. Saya sudah kehabisan masa. Tidak lama lagi, saya akan meninggalkan tempat ini.

Selepas itu, saya menghantar pesanan melalui WhatsApp. Dia bertanya, “Berapa harganya?” dengan nada yang membuat saya tergelak. Saya menjawab, “Cari.”

Kemudian, dia tidak membalas lagi, dan saya mengirimkan pesan lagi, mengingatkan bahawa menjaga keselamatan isi rumah adalah tanggungjawabnya. Namun, sangat menyedihkan apabila permintaan saya untuk menyediakan sejumlah wang bagi mencari servis tidak diendahkan. Sebaliknya, dia hanya menjawab, “Ada RM200 saja di bank.”

Saya sudah mencuba pelbagai cara agar dia mengambil tindakan segera, tetapi jika itu jawapannya, sehingga berfikir saya bermasalah kerana menginginkan rumah yang bersih. Itu sudah menjadi persepsi beliau. Saya telah menjelaskan dengan panjang lebar. Adakah ini soal ego, atau apa, saya tidak pasti, tetapi yang saya tahu, ibu saya sendiri ingin saya keluar dari sini setelah saya jatuh sakit akibat banyak komplain yang sebelumnya saya keluar dan kembali. Kadang, saya tertanya kenapa dengan ibu saya. Apa yang dia mahu dari saya? Jika sesat ajarkan bukan berkata sedemikian.

Saya masih ingat, ketika saya sedang bekerja di ruang kerja. Tiba-tiba, bapa saya berkata sesuatu yang menusuk hati saya dengan mekanisme yang menyakitkan, membuat saya sukar bernafas. Kadang-kadang, saya berharap saya boleh melarikan diri. Saya juga ingat, ketika adik saya meminta izin untuk pergi dan menjauhkan diri dari kami semua.

Dan pada masa itu, ibu selalu mengingatkan bapa, “Jagalah kebersihan, kita punya banyak anak. Pakailah pelitup muka dan jaga jarak dengan orang luar. Terutama sekali yang merokok.”

- Alfonzo Bernart (written by 2019) -

Post a Comment