Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

Kita semua mahu berada dalam keadaan sihat, dan salah satu cara yang paling mudah dan berkesan untuk mencapainya ialah meningkatkan kesihatan otak kita. Otak kita memainkan peranan penting dalam kehidupan kita, dan oleh itu, adalah penting untuk memastikan kita membekalkannya dengan nutrien yang mencukupi. Dalam artikel ini, saya akan membincangkan 7 khasiat penting dalam makanan sunnah yang boleh meningkatkan kesihatan otak anda.

an image of brain cells
Photo by Josh Riemer on Unsplash

Berikut adalah beberapa makanan sunnah yang boleh membantu meningkatkan kesihatan otak anda:

1. Madu: Madu mengandungi semua komponen yang penting untuk kehidupan manusia, termasuk enzim, vitamin, mineral, air, dan pinocembrin, yang merupakan antioksidan yang membantu meningkatkan fungsi otak.

2. Kismis: Kismis adalah anggur kering yang kaya dengan vitamin, riboflavin dan folat. Mineral boron dalam kismis membantu meningkatkan fokus, koordinasi tangan-mata dan ingatan.

3. Susu Kambing: Susu kambing adalah makanan penyembuhan terbaik untuk membina otak, sistem saraf dan kebolehan mental. Susu kambing mengandungi vitamin, mineral, protein dan lemak yang penting untuk pertumbuhan tisu otak, enzim, neurotransmitter, dan membekalkan tenaga untuk otak.

4. Beri: Beri seperti strawberi, beri biru, dan beri hitam juga baik untuk kesihatan otak anda. Ia mengandungi anthocyanin dan flavonoid lain yang mempunyai kesan antioksidan, jadi ia dianggap sebagai makanan yang baik untuk otak.

Selain daripada makanan sunnah ini, anda juga boleh mengamalkan adab makan dan minum yang diajar oleh Rasulullah SAW seperti membasuh tangan sebelum makan, membaca basmalah dan berdoa sebelum makan, makan dengan tiga jari tangan kanan, duduk dengan betul dan tegak, makan. bahagian yang munasabah , mulakan makan dari hidangan yang paling dekat dengan anda, jangan penuhkan mulut anda dengan terlalu banyak makanan, jangan banyak bercakap semasa makan, makan bersama keluarga dan rakan-rakan (bukan sendirian), jangan kacau orang yang sedang makan. makan, dan mengunyah makanan dengan senyap. Dengan mengamalkan adab ini, anda akan mendapat keberkatan dan manfaat daripada makanan sunnah ini.

Semoga maklumat ini berguna kepada anda! 😊

Post a Comment