Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist
Tajuk cara meningkatkan kekebalan badan melalui makanan sunnah memang menarik dan penting, terutama dalam pandemik Covid-19 sekarang ni. Makanan sunnah tu adalah makanan yang disyorkan dalam Islam sebab ada banyak manfaat dan kebaikan untuk kesihatan fizikal dan rohani.

an image of a boy
Photo by Ben White on Unsplash

Dalam beberapa sumber yang saya cari, ada beberapa makanan sunnah yang boleh kuatkan sistem pertahanan dalam usus dan otak kita. Contohnya:

- Kurma: Kurma ni makanan utama di Timur Tengah dan Afrika. Dia ada gula semulajadi, protein, mineral, dan vitamin yang baik untuk badan kita. Kurma juga ada serat yang bagus untuk penghadaman dan pergerakan usus. Rasulullah SAW selalu sarankan kita untuk berbuka puasa dengan kurma¹.

- Buah ara: Buah ara tu kaya dengan vitamin, karoten, dan bahan-bahan lain yang membantu dalam pembentukan sel badan dan hemoglobin. Buah ara juga boleh tingkatkan kesihatan tulang, darah, dan sebagai antioksidan. Minum air buah ara yang telah dicelup pun bagus untuk merawat jangkitan pernafasan dan melegakan batuk¹.

- Madu: Madu tu cairan manis yang dihasilkan oleh lebah madu daripada nektar bunga. Madu ada sifat anti-bakteria, anti-radang, antioksidan, dan boleh menguatkan sistem imun badan. Selain tu, madu juga boleh meningkatkan fungsi otak, memori, dan mood kita. Dia juga boleh membantu meredakan stres, insomnia, dan depresi².

- Habatussauda: Habatussauda tu sejenis tumbuhan berbunga yang bijinya digunakan sebagai rempah atau ubat-ubatan. Habatussauda ada sifat anti-bakteria, anti-virus, anti-radang, anti-kanser, anti-diabetes, dan anti-asma. Dia boleh tingkatkan sistem imun, pencernaan, pernafasan, dan saraf kita juga².

- Minyak zaitun: Minyak zaitun ni diperoleh daripada buah zaitun. Dia ada asid lemak tak tepu tunggal (MUFA) yang baik untuk kesihatan jantung. Minyak zaitun juga ada vitamin E, polifenol, dan skualena yang berfungsi sebagai antioksidan dan anti-radang. Selain tu, minyak zaitun boleh tingkatkan fungsi otak, kulit, rambut, dan tulang kita juga².

Selain makanan sunnah tu, ada juga makanan lain yang disebut dalam Al-Quran dan sunnah yang boleh kuatkan kekebalan badan macam sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, susu, daging halal, ikan, madu lebah kelulut, cuka epal, cendawan reishi, teh hijau, kunyit, halia, bawang putih, limau nipis, dan banyak lagi¹².

Kalau nak tahu lebih lanjut tentang makanan sunnah dan manfaatnya untuk kesihatan, bolehlah lawat laman web berikut:

- [5 Makanan dalam Alquran dan Sunnah Ini Bisa Tingkatkan Imunitas Tubuh - detikFood](https://food.detik.com/info-sehat/d-5637659/5-makanan-dalam-alquran-dan-sunnah-ini-bisa-tingkatkan-imunitas-tubuh)
- [Apa kaitan makanan dan imuniti badan? - Universiti Sains Islam Malaysia](https://www.usim.edu.my/news/apa-kaitan-makanan-dan-imuniti-badan/)
- [Makanan Sunnah - PORTAL MyHEALTH](http://www.myhealth.gov.my/makanan-sunnah/)

Semoga anda sihat dan sejahtera. Terima kasih sekali lagi kerana menggunakan Bing.😊

Post a Comment