Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist
Selamat datang pembaca yang ingin menurunkan berat badan dengan cara yang sihat dan menyeronokkan! Dalam artikel ini, kita akan membincangkan bagaimana untuk mengurangkan risiko obesiti dan diabetes dengan menggunakan makanan sunnah yang bukan sahaja mengawal selera makan, tetapi juga gula dalam darah. Jadi, jika anda mencari cara yang berkesan dan semula jadi untuk mencapai matlamat kesihatan anda, teruskan membaca!

an image of plate with words weight loss
Photo by Total Shape on Unsplash

Terdapat beberapa makanan sunnah yang boleh membantu mencapai matlamat anda, di sini:

- Habbatus sauda atau jintan hitam. Makanan ini disebut dalam hadis sebagai "penawar segala penyakit kecuali kematian". Habbatus sauda boleh mengawal gula dalam darah dengan meningkatkan sensitiviti insulin dan mengurangkan keradangan.

- Madu. Makanan ini disebut dalam Al-Quran sebagai "minuman penyembuh bagi manusia". Madu boleh mengawal selera makan dengan memberikan rasa kenyang dan meningkatkan metabolisme. Madu juga boleh menurunkan gula darah dengan meningkatkan pengeluaran insulin dan mengurangkan glukosa hati.

- Kurma. Makanan yang disukai Rasulullah SAW dan sering dimakan ketika berbuka. Kurma boleh mengawal selera makan dengan membekalkan tenaga dan serat. Kurma juga boleh menstabilkan gula dalam darah kerana ia mengandungi fruktosa, glukosa dan sukrosa yang dicerna secara perlahan.

- Barli. Makanan yang digunakan oleh Rasulullah SAW untuk membuat roti, sup, dan minuman. Barli boleh mengawal selera makan dengan memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan mengurangkan selera makan. Barli juga boleh menurunkan gula darah kerana ia mengandungi beta-glukan, serat larut yang meningkatkan sensitiviti insulin dan mengurangkan penyerapan glukosa.

Selain makanan sunnah, amalan makan dan minum yang diajarkan Rasulullah SAW juga penting seperti membasuh tangan sebelum makan, membaca basmalah dan berdoa sebelum makan, makan dengan tiga jari tangan kanan, duduk dengan betul, bersederhana, mula makan dari hidangan terdekat, tidak mengisi mulut dengan makanan, tidak banyak bercakap semasa makan, makan bersama keluarga dan rakan-rakan, tidak mengeluarkan bunyi yang kuat ketika mengunyah makanan, dan tidak mengawasi orang lain yang sedang makan.

Post a Comment