Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist
Paksi usus-otak adalah penghubung dua hala antara sistem saraf pusat dan sistem saraf enteral yang mengawal fungsi usus. Keseimbangan paksi usus-otak mempengaruhi mood, kognisi, imuniti, dan pencernaan kita.

an image of synthetic brain
Photo by jesse orrico on Unsplash


Probiotik adalah bakteria baik yang boleh membantu menyuburkan usus dan menghasilkan neurotransmitter seperti serotonin dan dopamin yang mempengaruhi mood dan kognisi kita. Prebiotik adalah serat yang tidak boleh dihadam yang boleh menyediakan makanan untuk bakteria probiotik.

Makanan sunnah adalah makanan yang disukai atau dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW. Beberapa makanan sunnah yang kaya dengan probiotik dan prebiotik ialah:

- Madu. Madu adalah makanan sunnah yang mengandungi prebiotik seperti inulin, oligosakarida, dan polifenol yang boleh meningkatkan pertumbuhan bakteria baik di dalam usus¹. Madu juga mempunyai sifat antioksidan, anti-radang dan antibakteria yang boleh melindungi usus daripada keradangan dan jangkitan.

- Kurma. Kurma merupakan makanan sunnah yang mengandungi prebiotik seperti fruktosa, glukosa, sukrosa, dan serat larut yang boleh merangsang pertumbuhan bakteria baik di dalam usus. Kurma juga mengandungi vitamin, mineral, antioksidan dan asid amino yang bermanfaat untuk kesihatan usus. Kurma terbaik adalah Kurma Ajwa.

- Yogurt. Yogurt ialah produk susu yang ditapai yang mengandungi probiotik seperti Lactobacillus bulgaricus dan Streptococcus thermophilus yang boleh meningkatkan keseimbangan mikroflora usus. Yogurt juga mengandungi protein, kalsium, vitamin B12, dan asid laktik yang bermanfaat untuk kesihatan usus.

Selain daripada makanan sunnah di atas, terdapat juga makanan lain yang kaya dengan probiotik dan prebiotik seperti keju, jeruk, kimchi, sauerkraut, miso, kombucha, asparagus, bawang putih, pisang, oat, dan sebagainya.

Untuk mengekalkan keseimbangan paksi usus-otak dengan makanan probiotik dan prebiotik, anda boleh mengambil langkah berikut:

- Makan selalu dan jangan skip sarapan pagi.
- Makan bahagian yang sesuai dan tidak berlebihan.
- Makan pelbagai makanan seimbang yang mengandungi karbohidrat kompleks, protein tanpa lemak, lemak sihat, serat larut dan tidak larut, vitamin, mineral, antioksidan dan fitonutrien.
- Makan makanan probiotik setiap hari dengan jumlah kira-kira 100 gram atau satu cawan.
- Makan makanan prebiotik setiap hari dengan jumlah kira-kira 25 gram atau lima hidangan sayur-sayuran atau buah-buahan.
- Minum air secukupnya setiap hari untuk membantu proses penghadaman.
- Elakkan atau kurangkan makanan yang boleh merosakkan bakteria baik dalam usus seperti gula tambahan, lemak trans, alkohol, antibiotik, rokok, dan sebagainya.

Post a Comment