Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist
Tau tak, penyakit Alzheimer dan demensia tu memang boleh jejas kesihatan otak dan ingatan kita. Nak cakap tak boleh cegah sepenuhnya, tapi kita boleh la buat beberapa perkara untuk kurangkan risiko. Contohnya, makan makanan yang sihat dan berkhasiat.

an image of alzheimer person in black and white
Photo by Danie Franco on Unsplash

Antara makanan yang bagus untuk elak penyakit Alzheimer dan demensia tu, ada la:

- Sayur-sayuran hijau, macam bayam, kangkung, brokoli, dan sayur sawi. Sayur-sayuran hijau ni ada antioksidan, vitamin, dan mineral yang boleh melindungi sel otak dari kerosakan akibat radikal bebas. Usahakan makan sekurang-kurangnya 6 hidangan sayur hijau dalam seminggu.

- Ikan, terutamanya ikan berlemak macam salmon, sardin, tuna, halibut, dan trout. Ikan ni kaya dengan asid lemak omega-3 yang boleh kurangkan keradangan dan bantu fungsi saraf dalam otak. Jadi, elakkan la makanan laut ni sekurang-kurangnya sekali seminggu.

- Buah-buahan, terutamanya buah-buahan yang berwarna terang macam strawberi, oren, epal, dan anggur merah. Buah-buahan ni ada flavonoid, bahan semulajadi yang boleh melawan radang dan kerosakan pada sel otak. Kalau makan buah dengan kerap, risiko Alzheimer pun rendah dalam jangka panjang.

- Badam, badam tu ada vitamin E, magnesium, dan protein yang bagus untuk kesihatan otak dan ingatan. Selain tu, badam juga boleh bantu turunkan kolesterol dan tekanan darah, yang juga faktor risiko penyakit Alzheimer. Amalkan makan kira-kira 28 gram badam setiap hari.

- Coklat gelap, coklat gelap tu pun best! Dia ada flavonoid dan kafein yang boleh tingkatkan aliran darah ke otak dan lindungi sel saraf dari tekanan oksidatif. Lagi satu, coklat hitam boleh tingkatkan mood dan tumpuan. Tapi pastikan pilih coklat gelap yang ada sekurang-kurangnya 70% kandungan koko, dan makan dengan sederhana je.

Selain dari makanan tu, ada juga makanan sunnah yang boleh bantu elak penyakit Alzheimer dan demensia, macam:

- Kurma, kurma ni makanan sunnah yang baik untuk otak. Dia ada gula semulajadi, serat, vitamin B6, zat besi, kalium, magnesium, dan antioksidan yang boleh bagi tenaga, tingkatkan fungsi saraf, lawan radang, dan lindungi sel otak dari kerosakan. Jadi, makanlah kurma ikut keperluan harian.

- Madu, madu pun makanan sunnah yang banyak manfaatnya. Dia ada glukosa, fruktosa, enzim, vitamin C, vitamin B kompleks, mineral, asid amino, flavonoid, dan bahan antimikrob yang boleh tingkatkan daya  tahan, sembuhkan luka, kurangkan tekanan oksidatif, dan tingkatkan fungsi otak. Jadi, amalkanlah madu mengikut sukatan yang disyorkan.

- Habbatus Sauda, Habbatus Sauda atau jintan hitam ni pun makanan sunnah yang banyak manfaatnya. Dia ada lemak baik, protein, karbohidrat, serat, vitamin B kompleks, vitamin E, mineral macam zat besi, zink, kuprum, kalsium, fosforus, magnesium, dan selenium. Habbatus Sauda juga ada sebatian aktif macam thymoquinone, nigellon, dan thymohydroquinone yang punya sifat antioksidan, anti-radang, antidiabetik, antikanser, dan neuroprotektif. Habbatus Sauda boleh bantu lindungi sel otak dari kerosakan radikal bebas, kurangkan radang, tingkatkan aliran darah ke otak, dan kawal paras gula dalam darah. Ambil Habbatus Sauda ikut sukatan yang disyorkan.

Itu dia beberapa makanan yang boleh bantu elak penyakit Alzheimer dan demensia. Tapi jangan lupa, kita juga kena jaga gaya hidup sihat dengan selalu bersenam, tidur cukup, elakkan rokok dan alkohol, dan latih otak dengan aktiviti mencabar macam baca, main teka-teki, belajar benda baru, dan sebagainya. Semoga bermanfaat! 😊

Post a Comment