Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist
Hey, Salam sejahtera! Faham betul nih, korang nak tau camne nak melegakan keradangan dan sakit dengan makanan sunnah yang boleh kurangkan tekanan dalam usus dan otak. Menarik gak topik ni, boleh memberi manfaat. 

an images of bed and clock on the nightstand
Photo by David Mao on Unsplash


Jadi, makanan sunnah ni ialah makanan yang disukai, diamalkan, atau dicadangkan oleh Nabi Muhammad SAW. Tak hanya halal, tapi bagus jugak untuk kesihatan fizikal, mental, dan rohani. Makanan sunnah juga ada kandungan antioksidan yang boleh melawan radikal bebas, kurangkan keradangan, perbaiki fungsi usus dan otak, serta tingkatkan imuniti badan.

Antara makanan sunnah yang boleh melegakan keradangan dan sakit ialah:

- Madu. Madu ni makanan hasilkan oleh lebah dari bunga-bungaan dan buah-buahan. Ada banyak khasiat seperti tingkatkan fungsi otak, rawat pelbagai penyakit, sembuhkan luka, lembapkan kulit, bagi tenaga, kuatkan jantung dan hati, serta ada penawar untuk manusia. Madu ada enzim, vitamin, mineral, dan antioksidan yang kurangkan tekanan dalam usus dan otak.

- Kismis. Kismis ni anggur yang dikeringkan, kaya dengan vitamin C, flavonoid, riboflavin, folat, dan boron. Kismis boleh kurangkan tekanan, lancarkan peredaran darah, rawat anemia, kuatkan jantung, dan cerahkan hati. Kismis juga tingkatkan tumpuan, koordinasi tangan dan mata, serta memori. Ulama' galakkan pelajar amalkan kismis ni.

- Tin. Tin ni buah yang disebut dalam al-Quran sebagai satu nikmat syurga. Rasa tin manis dan lembut, kaya dengan serat, potassium, kalsium, magnesium, dan zat besi. Tin boleh bantu pencernaan, lancarkan pembuangan, turunkan kolesterol, cegah sembelit, dan kanser usus. Tin ada antioksidan, vitamin, dan mineral yang elak keradangan otak dan tingkatkan fungsi otak. Tin juga boleh kawal tekanan darah dan tangani tekanan.

Tak hanya tu je, ada juga makanan tambahan yang boleh bantu melegakan keradangan dan sakit:

- Kunyit. Kunyit ni rempah berwarna kuning, pedas. Ada kurkumin sebagai antioksidan kuat. Kurkumin boleh kurangkan keradangan dalam badan, lindungi sel otak dari kerosakan oksidatif, tingkatkan mood, perbaiki ingatan, dan rawat penyakit Alzheimer.

- Halia. Halia ni akar tumbuhan berwarna kuning keputihan, pedas. Ada gingerol sebagai antioksidan berkesan. Gingerol boleh kurangkan keradangan dalam sendi, otot, dan usus, legakan sakit kepala, migrain, loya, dan muntah. Halia juga tingkatkan aliran darah ke otak, lancarkan pernafasan, dan tenangkan saraf.

- Omega-3. Omega-3 ni asid lemak penting yang badan tak boleh hasilkan sendiri. Boleh dapatkan omega-3 dari ikan laut dalam (salmon, tuna), biji rami (flaxseed), biji chia (chia seed), kacang walnut (walnut), dan minyak zaitun (olive oil). Omega-3 kurangkan keradangan dalam badan, lindungi sel otak dari kerosakan oksidatif, tingkatkan fungsi kognitif, perbaiki mood, dan rawat penyakit Parkinson dan depresi.

Tapi tak cukup tu je, kita perlu amalkan adab makan dan minum yang diajar oleh Rasulullah SAW. Contohnya:
- Basuh tangan sebelum makan
- Baca basmalah dan doa sebelum makan
- Makan dengan tiga jari tangan kanan
- Duduk dengan baik, tegap, jangan bersandar
- Bersikap sederhana, jangan makan berlebihan
- Mula makan dari hidangan atau bahagian yang dekat dengan kita
- Jangan penuhkan mulut dengan makanan terlalu banyak
- Jangan banyak bercakap masa makan
- Makan bersama keluarga dan sahabat (jangan makan sorang-sorang)
- Jangan buat bunyi kuat masa kunyah makanan
- Jangan perhatikan orang lain yang makan
- Syukur kepada Allah selepas makan

Dengan amalkan makanan sunnah, makanan tambahan, dan adab makan dan minum yang betul, insyaAllah kita dapat melegakan keradangan dan sakit, serta tingkatkan kesihatan usus dan otak. Semoga Allah SWT merahmati usaha kita jaga nikmat kesihatan yang Dia berikan. Amin.

Sumber:
(1) 7 Makanan Sunnah Yang Patut Anda Amalkan | ZAYAN - SYOK. https://zayan.syok.my/zayan-pit-stop/kesihatan/7-makanan-sunnah-yang-patut-anda-amalkan.
(2) Makanan Sunnah - PORTAL MyHEALTH. http://www.myhealth.gov.my/makanan-sunnah/.
(3) Makanan Sunnah dan Makanan Tambahan dari Perspektif Sains Kesihatan .... https://www.ikim.gov.my/new-wp/wp-content/uploads/2019/11/KERTAS-13.pdf.

Post a Comment