Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

Assalamualaikum ibu-ibu yang sedang membaca artikel ini. Demam merupakan masalah yang sering dihadapi oleh anak-anak kita. Namun, jangan risau! Anda boleh mengubati demam anak anda dengan bahan-bahan semulajadi seperti bawang putih dan madu. Di dalam artikel ini, saya akan berkongsi 3 petua menakjubkan untuk mengubati demam dengan bawang putih dan madu.

an image of garlic with honey in a glass

Bawang putih dan madu merupakan bahan semulajadi yang mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan kita. Kedua-duanya mempunyai sifat anti-bakteria dan anti-radang yang dapat membantu mengurangkan demam pada anak anda.

Petua pertama ialah dengan mencampurkan satu sudu teh madu dengan satu biji bawang putih yang telah dihiris nipis. Kemudian, letakkan campuran tersebut di dalam mulut anak anda selama beberapa minit sebelum ditelan. Ulangi beberapa kali sehari.

Petua kedua ialah dengan membuat minuman bawang putih dan madu. Caranya ialah dengan merebus beberapa ulas bawang putih dalam air selama 10 minit, kemudian masukkan madu dan biarkan ia sejuk. Berikan minuman ini kepada anak anda beberapa kali sehari.

Petua ketiga ialah dengan membuat urutan bawang putih pada tapak kaki anak anda sebelum tidur malam. Caranya ialah dengan menghiris beberapa ulas bawang putih dan letakkan di atas tapak kaki anak anda sebelum dibalutkan dengan kain atau stokin.

Selain daripada petua-petua di atas, pastikan anak anda banyak minum air suam atau jus buah-buahan semasa demam. Jangan lupa berikan makanan yang berkhasiat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.

Bagi ibu-ibu yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai kesihatan anak, sila layari laman web Kementerian Kesihatan Malaysia di https://www.moh.gov.my/

Jangan lupa, petua-petua di atas hanya sebagai panduan sahaja. Jika demam anak anda tidak kunjung sembuh, sila dapatkan nasihat daripada doktor atau pakar kesihatan.


Ringkasan:

- Bawang putih dan madu boleh membantu mengurangkan demam pada anak

- Petua pertama: campurkan satu sudu teh madu dengan satu biji bawang putih yang telah dihiris nipis

- Petua kedua: rebus beberapa ulas bawang putih dalam air selama 10 minit, kemudian masukkan madu

- Petua ketiga: urut tapak kaki anak dengan bawang putih sebelum tidur malam

- Pastikan anak banyak minum air suam atau jus buah-buahan semasa demam

- Berikan makanan yang berkhasiat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan

- Jika demam anak tidak kunjung sembuh, sila dapatkan nasihat daripada doktor atau pakar kesihatan.

Post a Comment