Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

Bagaimana Minyak Sayur Terhidrogenasi Boleh Menyebabkan Obesiti dan Kesannya terhadap Kesihatan Jantung

an isolate butter cup in the white background
Photo by Canva stocks

Sebagai Pakar Herba Nizam, saya amat menitikberatkan kualiti makanan yang kita makan setiap hari. Dalam konteks ini, saya ingin bercakap tentang minyak sayuran terhidrogenasi dan bagaimana ia boleh membawa kepada obesiti dan implikasinya terhadap kesihatan jantung.

Minyak sayuran terhidrogenasi ialah minyak sayuran yang diteruskan melalui proses penghidrogenan untuk memanjangkan jangka hayatnya. Proses ini mengubah minyak sayuran menjadi lebih pekat dan lebih keras, menghasilkan minyak yang dikenali sebagai marjerin atau minyak pemendekan.

Masalahnya ialah minyak sayuran terhidrogenasi tinggi dalam lemak trans, yang boleh menyebabkan obesiti dan meningkatkan risiko penyakit jantung. Lemak trans ialah sejenis lemak yang terdapat dalam makanan yang melalui proses hidrogenasi dan tidak terdapat dalam makanan semula jadi.

Obesiti boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan, termasuk tekanan darah tinggi, diabetes, dan penyakit jantung. Minyak sayuran terhidrogenasi juga boleh mengurangkan kualiti kolesterol HDL (baik) dan meningkatkan tahap kolesterol LDL (buruk), yang boleh menyumbang kepada penyakit jantung dan strok.

Seperti yang kita sedia maklum, kesihatan jantung adalah sangat penting. Oleh itu, adalah penting untuk kita mengambil kira jenis makanan yang kita makan dan pastikan kita mengelakkan makanan yang boleh membahayakan kesihatan jantung kita.

Dengan ini, saya mengesyorkan untuk mengelak daripada menggunakan minyak sayuran terhidrogenasi dan memilih alternatif seperti minyak zaitun, minyak biji rami atau minyak kelapa. Ini adalah minyak sayuran yang semulajadi dan kaya dengan lemak tak tepu yang baik untuk kesihatan jantung.

Sebagai penutup, saya berharap jurnal ini dapat membantu kita semua memahami kepentingan memberi perhatian kepada jenis makanan yang kita makan dan bagaimana minyak sayuran terhidrogenasi boleh menjejaskan kesihatan jantung kita.

Rujukan:

  1. Persatuan Jantung Amerika (2020). Lemak Trans. Diperoleh daripada https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/fats/trans-fat
  2. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (2015). Lemak dan asid lemak dalam pemakanan manusia: laporan perundingan pakar. Geneva: Pertubuhan Kesihatan Sedunia.
  3. Institut Jantung, Paru-paru dan Darah Kebangsaan (2017). Lemak Trans. Diperoleh daripada https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/trans-fat
  4. Harvard T.H. Sekolah Kesihatan Awam Chan (2019). Minyak Hidrogenasi dan Penyakit Jantung. Diperoleh daripada https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/hydrogenated-oils/
  5. Klinik Mayo (2019). Lemak Trans: Apa yang Anda Perlu Tahu. Diperoleh daripada https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/trans-fat/art-20046114

📖

✐☡✐☡✐☡✐☡✐☡✐☡✐☡✐☡

If you’ve been enjoying my contents and want to support my work, consider leaving me a tip on Buymeacoffee! 💜

Your support helps me keep writing and creating content, and I really appreciate it. Even a small amount can go a long way. I’m always open to feedback and suggestions, so feel free to reach out to me and let me know what kind of content you’d like to see in the future. I’m always looking for new ideas and ways to improve. Thanks for being a part of my journey, and I’m looking forward to hearing from you all soon!

Visit Bioshifax's Substack for more
📘💜💧💦💧💜📘

Post a Comment