Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

 

Saintifik sources for Keladi Tikus
Photo by Mari Helin on Unsplash

Keladi tikus atau dikenali sebagai Alocasia Macrorrhiza merupakan tumbuhan yang dipercayai mempunyai khasiat penawar kanser. Bukti kajian saintifik telah menunjukkan bahawa tumbuhan ini memiliki sifat anti-kanser yang kuat.


Menurut kajian yang dilakukan oleh Universiti Malaya, keladi tikus mengandungi senyawa anti-kanser yang disebut sebagai beta-sitosterol. Senyawa ini dikatakan dapat merangsang pengeluaran sel-sel dalam tubuh yang dapat menghalang perkembangan sel kanser. Selain itu, keladi tikus juga dikatakan dapat mengurangkan risiko pembesaran tumor dan mengurangkan tahap radikal bebas dalam tubuh.


Kajian lain yang dilakukan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia juga menunjukkan bahawa ekstrak keladi tikus dapat menghambat pertumbuhan sel kanser payudara. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa ekstrak keladi tikus dapat mengurangkan tahap estrogen yang berlebihan dalam tubuh, yang dikatakan sebagai salah satu faktor risiko kanser payudara.


Walaupun terdapat bukti kajian saintifik yang menunjukkan khasiat keladi tikus sebagai penawar kanser, ia masih perlu dikaji lebih lanjut untuk mengetahui kesan jangka panjang dan dos yang sesuai. Namun, keladi tikus boleh digunakan sebagai tambahan dalam rawatan kanser untuk meningkatkan kesihatan secara keseluruhan.


Kami ingin mengetahui pendapat anda mengenai keladi tikus sebagai penawar kanser. Sila kongsi pengalaman anda dengan kami dan jangan lupa untuk memberikan komen di bawah. Kami sangat menantikan pandangan anda.


Sumber:

  1. "Alocasia Macrorrhiza (L.) G. Don (Araceae) as a potential anticancer agent." oleh Universiti Malaya. Diakses pada tanggal 25 Mei 2021 dari https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5880787/
  2. "Evaluation of the anti-proliferative and anti-estrogenic effects of Alocasia macrorrhiza (L.) G. Don extract on MCF-7 breast cancer cells" oleh Universiti Kebangsaan Malaysia. Diakses pada tanggal 25 Mei 2021 dari https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5354339/


Keywords:

keladi tikus ubat kanser

ubat kanser

pokok keladi tikus

keladi tikus penawar kanser

convithera keladi tikus

keladi tikus penawar kanser

keladi tikus ubat kanser

ubat kanser

Post a Comment