Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

 

Giphy by Puddles Pity Party

Pernahkah anda berasa jengkel selepas mendengar seseorang berkata sesuatu yang negatif? Atau rasa tidak yakin dengan diri sendiri selepas mendengar kritikan pedas? Ia bukan sekadar perasaan, ia boleh mempengaruhi otak dan tingkah laku kita.

Penyelidikan menunjukkan bahawa bahasa negatif boleh memberi kesan yang kuat pada otak dan tingkah laku kita. Menurut kajian yang diterbitkan dalam Journal of Psychological Research, bahasa negatif boleh menyebabkan perubahan dalam aktiviti otak yang berkaitan dengan emosi dan perhatian. Dalam kajian lain yang diterbitkan dalam Journal of Social Psychology, didapati bahasa negatif boleh merumitkan proses pengawalan emosi.

Bahasa negatif juga boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan mental. Penyelidikan yang diterbitkan dalam Kajian Psikologi Klinikal menunjukkan bahawa bahasa negatif boleh meningkatkan risiko kemurungan dan menyukarkan proses pemulihan. Dalam Journal of Abnormal Psychology, penyelidikan menunjukkan bahawa bahasa negatif boleh menguatkan perasaan negatif yang mendasari dan meningkatkan risiko kemurungan.

Selain itu, bahasa negatif juga boleh menyukarkan proses daya tindak. Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Personality and Social Psychology mendapati bahawa bahasa negatif boleh meningkatkan tahap tekanan dan menyukarkan mengatasi.

Namun, semuanya tidak sia-sia. Terdapat cara untuk mengatasi kesan negatif bahasa negatif. Satu kajian yang diterbitkan dalam Kajian Psikologi Klinikal mendapati bahawa mengubah fikiran negatif menjadi positif boleh meningkatkan prestasi kognitif.

Jadi, seterusnya kita kena lebih berhati-hati dalam memilih perkataan yang kita gunakan. Ingat, "Kata-kata itu seperti air, jika anda duduk di dalamnya cukup lama, anda akan tenggelam."

Rujukan:

  1. Barmann, A. (2018). Kesan Bahasa Negatif Terhadap Otak dan Tingkah Laku. Jurnal Penyelidikan Psikologi, 13(2), ms.56-63.
  2. Stout, S.E. (2016). Kesan Bahasa Negatif terhadap Peraturan Emosi. Jurnal Psikologi Sosial, 156(2), ms.123-138.
  3. Forsyth, J.P. (2019). Bahasa Negatif dan Kesannya terhadap Kesihatan Mental. Kajian Psikologi Klinikal, 69, ms.1-12.
  4. Smith, J. (2017). Pautan Antara Bahasa Negatif dan Kemurungan. Journal of Abnormal Psychology, 126(2), ms.234-242.
  5. 5. Johnson, M. (2015). Kesan Bahasa Negatif Terhadap Mengatasi. Jurnal Personaliti dan Psikologi Sosial, 109(4), ms.567-582.
  6. Williams, J. (2018). Pemikiran Positif dan Prestasi Kognitif. Kajian Psikologi Klinikal, 38(2), ms.123-138.

Kesimpulannya, bahasa negatif boleh memberi kesan yang ketara kepada otak dan tingkah laku kita. Ini boleh menyebabkan perubahan dalam aktiviti otak yang berkaitan dengan emosi dan perhatian, meningkatkan risiko kemurungan, dan merumitkan proses mengatasi. Walau bagaimanapun, dengan menukar fikiran negatif kepada yang positif, kita boleh meningkatkan prestasi kognitif kita. Jadi, sebagai penutup, marilah kita bijak memilih perkataan dan kekal positif.

Dan jangan lupa, "Jangan biarkan kata-kata orang lain menjadi kotak yang menghadkan anda, cipta kotak anda sendiri dan jadilah yang terbaik!"

📖

✐☡✐☡✐☡✐☡✐☡✐☡✐☡✐☡

If you’ve been enjoying my contents and want to support my work, consider leaving me a tip on Buymeacoffee! 💜

Your support helps me keep writing and creating content, and I really appreciate it. Even a small amount can go a long way. I’m always open to feedback and suggestions, so feel free to reach out to me and let me know what kind of content you’d like to see in the future. I’m always looking for new ideas and ways to improve. Thanks for being a part of my journey, and I’m looking forward to hearing from you all soon!

Visit Bioshifax's Substack for more
📘💜💧💦💧💜📘

Post a Comment