Header Ads Widget

Bioshifax natural products formulated by Nutritionist

 

bawang dayak
Photo credited to respective owner

Bawang Dayak merupakan sejenis bawang yang sering digunakan dalam masakan Indonesia dan dianggap mempunyai beberapa manfaat kesihatan. Namun, adakah bawang Dayak juga berkesan dalam menangkis virus?

Penyelidikan yang dijalankan oleh Universiti Gadjah Mada menunjukkan bahawa ekstrak bawang Dayak mempunyai ciri antivirus terhadap virus influenza A. Kajian ini menggunakan tikus sebagai haiwan eksperimen, jadi kajian lanjut diperlukan untuk menentukan sama ada keputusan ini boleh digunakan kepada manusia.

Selain itu, kajian yang dijalankan oleh Universiti Diponegoro juga menunjukkan bahawa ekstrak bawang Dayak mempunyai ciri antivirus terhadap virus herpes simplex. Kajian ini juga menggunakan tikus sebagai haiwan eksperimen, jadi kajian lanjut diperlukan untuk mengetahui sama ada keputusan ini boleh digunakan kepada manusia.


Walaupun beberapa kajian telah menunjukkan bahawa bawang Dayak mempunyai sifat antivirus, lebih banyak kajian perlu dilakukan untuk mengetahui dengan pasti kebaikan bawang Dayak dalam menangkis virus. Anda hendaklah sentiasa berunding dengan doktor atau pakar pemakanan sebelum membuat keputusan untuk mengambil bawang Dayak atau tambahkannya ke dalam diet anda sebagai cara untuk menangkis virus. Di samping itu, perlu diingat bahawa bawang Dayak hanyalah salah satu daripada banyak faktor yang boleh mempengaruhi imuniti badan terhadap virus. Mengekalkan diet yang sihat, bersenam secara teratur, dan memenuhi keperluan nutrisi badan adalah cara yang berkesan untuk meningkatkan imuniti. Sentiasa ikut nasihat doktor atau pakar pemakanan dan patuhi langkah berjaga-jaga yang disyorkan untuk mencegah penyebaran virus.

Selepas membaca artikel ini, anda mungkin berminat untuk mencuba memakan bawang Dayak sebagai cara untuk menangkis virus. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa beberapa kajian telah menunjukkan bahawa bawang Dayak mempunyai sifat antivirus, tetapi lebih banyak kajian perlu dilakukan untuk mengetahui dengan pasti kebaikan bawang Dayak dalam menangkis virus. Adalah lebih baik untuk berunding dengan doktor atau pakar pemakanan sebelum membuat keputusan untuk mengambil bawang Dayak atau menambahnya ke dalam diet anda sebagai cara untuk mengelakkan virus. Sentiasa ikut nasihat doktor atau pakar pemakanan dan patuhi langkah berjaga-jaga yang disyorkan untuk mencegah penyebaran virus. Jangan lupa untuk mengekalkan diet yang sihat, bersenam secara teratur, dan memenuhi keperluan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh untuk meningkatkan imuniti.



Post a Comment