Susah turun berat badan??

Masalah obesiti yg kronik??

Nak capai berat badan yg sihat??

Nak bentuk badan yg cantik dgn otot/tulang yg kuat??

Singkirkan selulit secara alami??


Di bawah diberikan tips cara kuruskan badan , maintain berat badan yang sihat,  hancurkan lemak jahat, rawat insulin resistan & penyakit metabolik ( diabetes, darah tinggi, kolestrol, penyakit jantung koronari)

 Cara terbaik, berkesan dan paling sihat untuk menyingkirkan lemak jahat  (fatty chemicals, emulsifier, lemak trans, lemak terhidrogen, makanan bergoreng) adalah dengan  berpuasa @ selang sehari @ 2 kali seminggu.. Masa berbuka jangan banyak makan. Just kurma 3 biji dann air kosong.  Lepas solat bru mkn nasi low GI @ beras parboil pun jgn blebihan..  Agak  cukup untuk keperluan tenaga.

Lauk kuah santan dgn protein.. Untuk kenyangkn sel, jadi perut tak meragam or masuk angin spnjg puasa.

Elakkan makanan  bergoreng, minyak masak biasa @ RBD vegetable cooking oil, majerin, shortening, lemak trans, fatty chemicals (emulsifier, pewarna, perasa tiruan) dalam makanan &  processed foods.

Sahur pun sederhana juga dengan air kosong dan kurma 3 bj.



Kalau nak makan capati pun bagus or roti organik dengan  paste/ kari dhal or kacang kuda  seeloknye organik untuk kenyangkn sel lama.

Makanan karbohidrat mesti diambil daripada sumber makanan wholefoods (minimally or  non-refined foods) dengan nilai GI yang rendah untuk stabilkan gula dan insulin dalam darah : wholegrain, parboiled wholegrains (bulgur wheat, cous cous, parboiled rice), tepung bijirin penuh, kekacang yang kaya protein, serat, phytonutrien, antioksidan dan mikronutrien lain.

Jadi badan & perut tahan sepanjang masa puasa.

Ambil cuke peraman @ cuka buah organik macam cuka epal Braggs, cuka nipah dsb 3x smingu @ 1 sudu teh - 1 sudu besar + air kosong + madu/ gula organik 1 sudu selepas makan 1 jam atau ambil cuka peraman diantara waktu makan (between  meal). 

Minyak kelapa dara @ Minyak zaitun extra virgin olive oil 1-2 sudu besar bersama makanan..

Ambil garam alami  spt  garam bukit pink, garam laut berkualiti & hygiene sebelum makan secubit 1-2 kali sehari. Juga dalam masakan guna garam alami secara sederhana. Juga air bermineral. Air bermineral & garam alami penting untuk hidratkan sel disamping buah & sayur bebas residu racun.

Mikrobiata/mikroflora  usus menjadi seimbang & sihat dengan kekayaan kepelbagaian strain bakteria probiotik dalam usus. 

Bakteria probiotik dan yis membantu menyempurnakan penghadaman makanan kita serta meneutralkan/ mengurai/ menukar bahan toksin yang memasukki perut.

Bakteria probiotik juga menghasilkan nutrien bermanfaat bagi tubuh kita spt asid amino aromatik, semua elemen vitamin B kompleks, vitamin K2, asid lemak rantai pendek (butyrate, propionate, acetate) dan bhn mentah untuk menghasilkan gula bila tubuh memerlukan  tenaga. Ini menjadikan tubuh kite lebih resistant & robust dalam keadaan kepayahan, kekurangan makanan, 

Dengan mengambil makanan wholefoods alami seimbang bebas bahan aditif kimia & residu racun, kita boleh amal mengambil makanan 1x, 2x atau 3x sehari sahaja bergantung kepada keperluan tenaga individu tanpa sebarang kesan mudarat, malah badan berasa lebih cergas & cerdas serta sihat. 

Baru kita boleh amal makan bila lapar, berhenti sebelum kenyang dengan mudah tanpa paksaan mengikut Sunnah.

InsyaaAllah cepat slim dan rawat insulin resistant dan penyakit metabolik 😊😊😊

JOIN TELEGRAM

Post a Comment